År 2019 fortsätter hälsotrenden i Sverige – så även på semestern

År 2019 har bara börjat, men det går redan att se hur hälsotrenden i Sverige fortsätter. Vi vill bli starkare såväl fysiskt som psykiskt, vi vill äta mer hälsosamt och motion, hjärngympa, bra protein- samt kolhydratkällor har aldrig varit så mycket i ropet som det är nu. Träning och hälsosamma matval är ett allt mer naturligt och ofrånkomligt inslag i vår vardag, men också när det kommer till vår semester.

Mer än var tredje svensk tar med träningskläderna på sin semester och anser dessutom att det är ett stort plus om hälsosam mat serveras på hotellet de bokar. Det visar en helt ny undersökning gjord av analyskoncernen YouGov, för resebolaget Solresors räkning, där de genom ett representativt urval frågat svenskarna om deras tränings- samt kostvanor i samband med semestern.

Tidigare prioriterade många träningen och de hälsosamma valen lite extra just innan semestern. Kanske främst för de fysiska effekterna, men också för att kunna fly vardagen och alla dess rutiner, måsten och förpliktelser under själva semestern. Numera väljer dock var tredje svensk att fortsätta med det aktiva livet under semestern och efterfrågan på aktiva resor ökar. Ordinarie träningsresor i all ära, men numera är det mer specifika aktivitetsresor som efterfrågas såsom cykelresor, golfresor och yogaresor.

Om hälso- och träningsresorna kommer vara trendiga även om några år är svårt att säga, men troligtvis JA. Att vara hälsosam är idag allt mer en livsstil än en trend som vi hoppar på. Vår livsstil påverkar många av våra val och livsstilen är inte något som vi pausar när vi plötsligt är lediga från vardagen. Aktivitetsresor, träningskläder i resväskan och hotell med hälsosam mat är troligtvis därmed här för att stanna.

Senast uppdaterad: 1. april, 2019, 10:00